بشر آزمایشگاهی چیست؟
نوشته شده توسط : noor

بشر آزمایشگاهی (beaker) یکی از پر کاربرد ترین ابزار ها در آزمایشگاه ها می‌باشد،خرید کوره ازمایشگاهی بشر ها ظروفی استوانه هایی با کف تخت هستند که اکثر آن ها دهانه گشادی دارند و در بالای آن لبه کوچکی برای کمک به راحت ریختن مایعات تعبیه شده است، بشر ها در نوع های مختلفی تولید می‌شود که هر کدام از آن ها کاربرد های متفاوتی در آزمایشگاه ها دارند.

بشر آزمایشگاهی (beaker) چه کاربرد هایی دارد؟

بشر های آزمایشگاهی کاربرد های گوناگونی در آزمایشگاه ها به خصوص در آزمایشگاه های شیمی دارند، از جمله از این کاربرد ها عبارتند از :

  • گرم کردن محلولات
  • رسوب گیری
  • برداشتن حجم معینی از مایعات و انتقال آن
  • تبخیر کردن محلول ها
  • مخلوط کردن مایعات و محلول ها

ویژگی های بشر آزمایشگاهی

Beakers یا بشر های آزمایشگاهی دارای درجه بندی هستند که همراه با خطی که نشان دهنده حجم آن هست روی جداره آن مشخص می‌شود، البته درجه بندی درج شده بر روی بشر های آزمایشگاهی برای اندازه گیری حجم زیاد دقیق نیست و اگر می‌‌خواهید به صورت دقیق حجم مایع را اندازه گیری کنید پیشنهاد می‌کنیم از استوانه مدرج یا فلاسک حجمی استفاده نمایید.

دومین ویژگی بشر ها تنوع در اندازه آنهاست که از 1 میلی لیتر تا 1000 میلی لیتر در جنس های شیشه ای و پلاستیکی تولید می‌شود.

انواع بشر آزمایشگاهی

  • انواع بشر بر اساس جنس

بشر آزمایشگاهی شیشه ای

اصطلاحا به بشر های شیشه ای بشر مندرج گفته می‌شود که برای برداشتن مایعات و انجام واکنش بدون حرارت کاربرد دارد.  این نوع بشر در آزمایش هایی مانند ph متری، پتانسیومتری و آزمایشاتی که در آن از الکترود استفاده می‌شود، کاربرد دارد.

بشر آزمایشگاهی پیرکس

این نوع بشر ها از شیشه های بروسیلیکاتی ساخته شده اند که برخلاف بشر های شیشه ای مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند، بشر پیرکس به جهت مقاومت بالا در برابر حرارت برای گرم کردن و حرارت دادن مایعات استفاده می‌شود و چنانچه نیاز باشد میتوان آن را در کوره های آزمایشگاهی قرار داد.

بشر آزمایشگاهی پلاستیکی

بشر های آزمایشگاهی پلاستیکی مانند بشر های شیشه ای برای انتقال مایعات استفاده می شود که جنس آن ها به دو دسته کلی تقسیمی می‌شوند، پروپسلین ها که مقاومت بالایی در برابر گرما و حرارت دارند و PTF که دارای پایداری شیمیایی و محدوده وسیع دمایی تا 290 درجه سانتیگراد است.

بشر آزمایشگاهی فلزی

بشر های فلزی به صورت کلی به دو دسته کلی فولاد ضد زنگ که مقاومت شیمیایی و گرمایی بالایی دارند و آلومینیومی که به نوع محلولی که در آن ریخته می شود بستگی دارد.

انواع بشر بر اساس شکل

بشر های آزمایشگاه علاوه بر اینکه بر اساس جنس نوع های مختلفی دارد، بر اساس جنس هم به 3 نوع بشر استاندارد، بشر بلند و بشر تخت تقسیم می شوند.

  1. بشر های استاندارد، کوتاه و یا بشر گریفین برای اولین بار توسط فردی به نام جان جزف گریفین (John Joseph Griffin) طراحی و ساخته شد، این نوع بشر ها عموما ارتفاعی به اندازه 1.4 برابر قطر خود دارند و در همه ی آزمایشگاه ها استفاده می‌شود.
  2. بشر های بلند که به آن ها بشر های برزلیوس (Berzelius) گفته می‌شود ارتفاعی دو برابر قطر خود را دارد و اغلب برای تیتراسیون استفاده میگردد.
  3. بشر های تخت یا کریستالایزر وسیله هایی هستند که معمولا برای کریستالیزاسیون و به عنوان وسیله ای برای گرم کردن در حمام داغ نیز استفاده می‌شود.

 

بشر آزمایشگاه با ارلن آزمایشگاهی چه تفاوتی هایی دارند؟

ارلن آزمایشگاهی مانند بشر ها یکی از پر کاربرد ترین شیشه آلات آزمایشگاهی است اما این دو ابزار تفاوت هایی با یک دیگر دارند، ارلن ها از نظر ظاهری دهانه باریک تری نسبت به بشر ها دارد که باعث می‌شود هم بخار کمتری از ارلن خارج شود و می توان دهانه ی آن را به وسیله ی چوب پنبه و یا شیشه آلات مسدود کرد.

استوانه مدرج با بشر آزمایشگاهی چه تفاوت هایی دارد؟

استوانه مدرج به دلیل کم بودن قطر برای هم زدن مایعات مناسب نیست و بیشتر برای تعیین حجم مایع از آن استفاده می‌شود، اما از بشر آزمایشگاهی (استوانه مندرج) می توان برای گرم کردن، مخلوط کردن و حرارت دادن مایعات استفاده کرد.

آموزش طرز کار با بشر آزمایشگاهی

ابتدا برای اینکه مواد چسبنده از روی سطوح بشر پاک بشود باید آن را بشویید، به صورت کلی برای شستن بشر می توانید 3 روش استفاده کنید که عبارتند از :

  • شستشو با آب معمولی
  • کر دادن با آب مقطر
  • کر دادن با محلولی که قصد آزمایش بر روی آن را دارید

بعد از آن که بشر را شستشو دادید باید آن را خشک کنید، برای خشک کردن سطح بیرونی بشر می‌توانید از یک دستمال استفاده کنید و برای خشک کردن سطح داخلی بشر می توانید آن را حرارت بدهید، البته در هنگام حرارت به این نکته باید توجه کنید که بشر را به صورت مستقیم در معرض حرارت قرار ندهید، زیرا باعث ترک برداشتن آن می‌شود، بنابراین بهتر هست از یک توری نسوز و سه پایه استفاده کنید.

قیمت و خرید بشر آزمایشگاهی

همان طور که با انواع بشر و کاربرد ها و تفاوت های آن آشنا شدید، در مورد خرید بشر آزمایشگاهی باید بسیار دقت کنید تا نمونه اصلی آن را از تقلبی تشخیص داد، برای فهمیدن تفاوت های آن می‌توانید به مقاومت دمایی آن ها در برابر حرارت و دماهای بالا توجه کرد.





:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 دی 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: